Otoplastyka, chirurgia plastyczna uszu - Klinika La Perla | Medycyna Estetyczna, Chirurgia Plastyczna, Salon Urody

Kompleksy młodości – otoplastyka, czyli chirurgia plastyczna uszu. Ile kosztuje oraz co zrobić, aby pozbyć się problemu?

Kto z nas nie ma kompleksów na punkcie jakiejś części swojego ciała? Większość z nich narodziła się już w okresie dojrzewania, gdy chodziliśmy do szkoły i widzieliśmy, że inne dzieci wyglądają inaczej niż my. Niestety, nie oszukamy naszych genów, kości czy układu chrzęstnego jak w przypadku odstających uszu.

Skąd biorą się odstające uszy?

Wszystko zależy od układu szkieletu chrzęstnego, a odstawanie to zazwyczaj wina grobelki. To wypukły element chrząstki, za którym małżowina zagina się w kierunku czaszki.

Jak pozbyć się odstających uszu?

W Internecie możemy znaleźć przepisy na podklejanie uszu taśmą klejącą 🙂 co w gruncie rzeczy wiąże się jedynie z dyskomfortem i zerowym efektem. W Klinice La Perla działamy w profesjonalny sposób i nie proponujemy takiego rozwiązania.

Jedynym sposobem na pozbycie się tego kompleksu jest wizyta u chirurga plastycznego. W zależności od tego, jaki kształt przybiera ucho, dobierana jest odpowiednia procedura operacyjna.
Deformacje ucha często przybierają różne kształty, np.:

• odstające małżowiny
  • zbyt duże płatki uszne
  • nieestetyczny kształt
  • tak zwane ucho zapaśnika
  • zerwana dziurka na kolczyki

Niezależnie od tego, z jakim problemem zmaga się pacjent, wszystkie te problemy można rozwiązać w gabinecie chirurgicznym.

W przypadku osób starszych problem przerośniętych uszu to często efekt starzenia się skóry. Uszy to część ciała, która rośnie bardzo wolno, ale i bardzo długo, zatem z wiekiem uszy stają się coraz większe. Natomiast odstawania uszu (nawet u osób młodych) można nabawić się od ciężkiej biżuterii.

Przebieg zabiegu chirurgii uszu

Zabieg korekty uszu nie wymaga pobytu w szpitalu. Wykonuje się go głównie w znieczuleniu miejscowym. Wyjątkiem od reguły jest przeprowadzenie operacji u dzieci, kiedy stosuje się znieczulenie ogólne.

W przypadku najpopularniejszego zabiegu otoplastyki, czyli korekcji odstających uszu wyróżnia się kilkanaście różnych technik w zależności od problemu pacjenta.

Zabieg rozpoczyna się od nacięcia skóry w obrębie ucha, zazwyczaj na jego przedniej lub tylnej powierzchni. Dalsze etapy operacji polegają na opracowywaniu części anatomicznych ucha, które zostaną poddane korekcji.

W przypadku zabiegu, którego celem jest korekcja odstających uszu, chirurg plastyk dokonuje zmian w obrębie chrząstki stosując odpowiednie nacięcia, powodujące zmiany kształtu lub usunięcie niektórych jej fragmentów. Celem takich działań jest wymodelowanie chrząstki i uzyskanie jej wzorowego kształtu.

W dalszej kolejności na rany pooperacyjne zakładane są szwy wraz z opatrunkiem, który oprócz ochrony pola zabiegowego ma również za zadanie utrzymać uszy we właściwej pozycji.

Zwykle korekta wymaga opracowania obydwu małżowin usznych, dlatego chirurg plastyk w trakcie jednej sesji zabiegowej wykonuje zabieg na obydwu uszach.

W przypadku złożonych wad zabieg jest planowany indywidualnie, a procedura może przebiegać w inny sposób.

Plastyka uszu zazwyczaj trwa około 1-2 godzin

Większość pacjentów pozostaje w Klinice La Perla przez około 2 – 3 godziny. Po takim czasie następuje powrót do domu. Rzadko zachodzi konieczność pozostania w klinice przez dłuższy czas (może to jednak dotyczyć bardziej zaawansowanych zabiegów rekonstrukcyjnych).

Jakie są zalecenia pooperacyjne?

Mimo że operacja uszu nie należy do bardzo obciążających procedur, niestosowanie się do zaleceń lekarza wykonującego zabieg może skutkować różnego rodzaju powikłaniami oraz niezadowalającym efektem wizualnym. Pamiętajmy, że respektowanie zaleceń lekarskich oraz opieka po zabiegu to integralna część procesu.

Pierwsze dni po zabiegu powinny być dla pacjenta momentem odpoczynku. Nie powinno się przeciążać organizmu, a nadmierny wysiłek fizyczny po zabiegu plastyki uszu jest niewskazany, ponieważ negatywnie wpływa na proces gojenia się rany pozabiegowej.

Na pierwszej wizycie kontrolnej opatrunek jest zmieniany.

Do momentu kontroli osoba poddająca się zabiegowi powinna zrezygnować również z codziennej aktywności domowej. Należy też ograniczyć niekontrolowany ucisk okolic uszu, dlatego po korekcie uszu śpi się na maksymalnym podwyższeniu z dwóch lub nawet trzech poduszek.

Powinno się także odroczyć na 3-4 dni plany umycia włosów, aby chronić opatrunek oraz zapobiegać nadmiernym wstrząsom.

Po upływie około 12 – 14 dni od zabiegu ściągane są szwy. Warto jednak wspomnieć, że odpowiednie traktowanie obszaru pozabiegowego trwa znacznie dłużej niż 2 tygodnie.

Wskazane jest zakładanie opaski uciskowej po zabiegu, a do snu, nawet przez 6 miesięcy, dzięki czemu zapewnimy właściwe położenie uszu. Jest to opaska medyczna (zwykłe, tradycyjne opaski nie spełnią się w tej roli). O czas stosowania opaski należy zapytać lekarza prowadzącego.

Przez okres 4 – 6 tygodni trzeba zrezygnować z uprawiania sportów, które mogłyby naruszyć położenie ucha (np. sporty kontaktowe).

Zalecenia pozabiegowe dotyczą głównie pielęgnacji i zmiany codziennej aktywności.

W kwestii zaleceń medycznych (w sytuacjach bez powikłań) rekomenduje się jedynie stosowanie leków przeciwbólowych.

Ryzyko powikłań po operacji plastycznej uszu

Każda ingerencja chirurgiczna wiąże się z ryzykiem powstawania powikłań, jednak plastyka uszu niesie bardzo niewielkie ryzyko.

Do najczęstszych powikłań należą:

• Krwawienie z rany pooperacyjnej
    Dzieje się tak na przykład w wyniku słabej krzepliwości krwi. Krwawienie może wystąpić od razu po zabiegu lub później. Należy niezwłocznie w takiej sytuacji skontaktować się ze swoim lekarzem.
  • Infekcja i zakażenie rany
    Często prowadzi do tego brak odpowiedniej higieny oraz nie stosowanie się do wytycznych, związanych z regularną zmianą opatrunków. W skrajnych przypadkach może pojawić się konieczność przeprowadzenia ponownej operacji, jednakże w większości przypadków wystarczy podanie pacjentowi odpowiednich antybiotyków.
  • Powstanie krwiaka
    To inny przykład powikłań po zabiegu plastyki uszu, którego ryzyko wystąpienia pojawia się nawet po najmniejszych ingerencjach chirurgicznych. Krwiak może wchłonąć się samoistnie lub po wdrożeniu odpowiedniego leczenia.

W pierwszych dniach po korekcie plastycznej uszu w operowanym miejscu może pojawić się również swędzenie oraz ból. Jeśli te objawy występują krótko, nie traktuje się ich jako powikłań.

Swędzenie jest często efektem szwów pooperacyjnych. Bardzo ważne jest powstrzymanie się od naruszania miejsca pozabiegowego. Dotyczy to szczególnie młodych pacjentów i dzieci, które nie zdają sobie sprawy z konsekwencji.

Najbardziej długotrwałym efektem ubocznym zabiegu są zaburzenia czucia w obrębie ucha. Mogą one przybierać różną formę, często występują pod postacią drętwienia. Zaburzenia te są konsekwencją uszkodzenia niektórych nerwów małżowiny usznej. Zazwyczaj objawy te mają charakter przemijający.

Nie zapomnijmy, że opisane wyżej przypadki to tylko skrajności, które mają prawo, ale nie muszą wystąpić.

Ile kosztuje zabieg plastyki uszu?

Wszystko zależy od problemu, z jakim zgłasza się pacjent. Drobne korekty, które nie ingerują silnie w konstrukcję chrzęstną to koszt około dwóch tysięcy złotych.

Ceny dobierane są do pacjenta indywidualnie na konsultacji lekarskiej.

Umów się na konsultację z chirurgiem plastycznym poprzez ten link lub zapytaj o szczegóły naszych ekspertów na chacie —> https://klinikalaperla.pl/zabiegi/plastyka-uszu/

Zapraszamy do odwiedzenia naszego kanału na YouTube, gdzie zobaczysz relację z zabiegu Ani Adamczyk w naszej klinice.

Wróć do bloga

Zapisz się do newslettera

Chcesz być na bieżąco z promocjami?
Zapisz się do newslettera i odbierz 20% zniżki na pierwszy zabieg!